Trigeminus neuralgia (arcidegzsába)

Az arcideg rohamokban jelentkező, igen heves fájdalma az arcidegzsába vagy trigeminus neuralgia. Az ideg lefutása mentén jelentkező fájdalom általában az arc vagy az állkapocs területét érinti, ritkábban csak a homlokot.

Gyakran több idegágra is kiterjed (pl. homlok és arc területe), de szinte mindig csak féloldalon. A fájdalom előjelek nélkül, hirtelen lép fel, és általában hirtelen múlik. Az arcidegzsába tartama eleinte legtöbbször egy percnél is rövidebb. A rohamok hetekig-hónapokig jelentkezhetnek váltakozó gyakorisággal, majd több hónapos vagy akár egy évig tartó tünetmentes időszakok is felléphetnek. Bizonyos esetekben a fájdalmak sűrűsödnek és a közti időszakban is állandó, igen kellemetlen, zsibbadásszerű fonákérzés jelentkezhet. Gyakran kimutatható olyan bőr-, vagy nyálkahártya-terület, amelynek ingerlése (nyomás, simítás, beszéd, nyelés, rágás) azonnal heves fájdalomrohamot vált ki.

A beteg mozgását megállítja, arcát megmerevíti, kipirul, könnyezhet, pulzusa is felgyorsul. A kezeletlen kórkép fájdalma miatt a betegek gyakran nem mernek beszélni. Mivel sokszor rágni, enni sem mernek, lefogyhatnak, legyengülhetnek. Néhány beteg arcát kendővel védve próbál meg minden lehetséges kiváltó ingert kiküszöbölni.

A fájdalmak enyhítésére a hagyományos fájdalomcsillapítók általában nem elegendőek, de bizonyos epilepszia és depresszió elleni gyógyszerek gyakran eredményesek. Azokban a szerencsére ritka esetekben, amikor a megfelelő adagban és kellő ideig adott gyógyszeres kezelés elégtelen, az ideg koponyán belüli dúcának injekciós érzéstelenítésére, esetleg roncsolására is sor kerülhet. Elvétve ennél nagyobb feltárással járó műtét is szükséges lehet.

A betegség kiváltó oka általában az ideg vizsgálómódszerekkel ki nem mutatható működészavara (“elsődleges” vagy “valódi” arcidegzsába). A kórkép kivizsgálása során ki kell zárni olyan okokat, melyek az ideget a koponyán belül összenyomva hozzák létre a fájdalmat (daganatok, gyulladás)

Bizonyos gyulladásos fog- és orrmelléküreg-fájdalmak és szembetegségek is okozhatnak némileg hasonló panaszokat. Ilyenkor “tüneti” vagy “másodlagos” arcidegzsábáról beszélünk. Itt a kezelés is más.

Az arcidegzsába fájdalmát lelki megterhelés is kiválthatja, illetve fokozhatja. Emiatt fontos a gyógyuláshoz a nyugodt környezet biztosítása is. A teljes tünetmentesség nem is érhető el minden esetben. Általában a betegség időszakos kiújulása sem küszöbölhető ki.