Az akupunktúráról

akupunktura-kezeles-fejpontokA több évezredes hagyományokra visszatekintő kínai gyógyászat felfogása szerint az egészséget az életenergiának (a „csí”-nek) a test egyes energia-csatornáin keresztül való normális, kiegyensúlyozott áramlása tartja fenn. Ha ebben az energiaáramlásban bármilyen zavar támad, ha megbomlik az egyensúly, akkor a legkülönfélébb testi-lelki panaszok alakulhatnak ki.

akupunktura-kezeles-fulkezelesAz akupunktúrával ezeket az egyensúly-eltolódásokat, hibás működéseket lehet feloldani, kiegyensúlyozni. A különböző csatornákon elhelyezkedő akupunktúrás pontok – a testen több száz ilyen pont ismert, ill. a fülön is közel kétszáz használatos – ingerlésével (töltésével és levezetésével) helyreállíthatóak a kóros működések, egyensúly eltolódások, és ezáltal a legkülönfélébb panaszok, ill. tünetek gyógyíthatóak, de legalábbis enyhíthetőek.

Egyes vizsgálatok alapján feltételezhető, hogy a tűk a központi és a környéki idegrendszerre hatva különféle idegi átvivő anyagok felszabadulását, mozgását, áramlását is befolyásolják, ennek a változásnak a következtében a fájdalmak blokkolhatóak, enyhíthetők, megszüntethetők.

Akárhogy is hat, az akupunktúra gyakran eredményesen enyhítheti egyéb más panaszok és betegségek mellett a krónikus és akut fájdalmakat, az émelygés-érzést, az asztmát, a szédülést, valamint a drog- vagy alkoholfüggőséggel kapcsolatos elvonási tüneteket.

akupunktura-kezeles-hatkezelesAz akupunktúra jótékony hatását a nyugati elvek szerint képzett orvostársadalom is egyre inkább elismeri. A WHO az 1970-es években hivatalos gyógymódnak ismerte el az akupunktúrát. Jelenleg már a nagy nemzetközi orvos-kongresszusokon is külön szekciókban foglalkoznak az akupunktúra hatékonyságával, annak alkalmazási lehetőségeivel.

Magyarországon 1997-ben rendelettel szabályozták az akupunktúra végzésének feltételeit. Jelenleg az akupunktúra Magyarországon csak orvosok által végezhető kezelési mód, csak megfelelő egyetemi képzéssel rendelkezők végezhetik (Természetgyógyászok jelenleg Magyarországon akupunktúrás kezelést nem végezhetnek, számukra ez tiltott, nem engedélyezett!)

akupunktura-kezeles-kezkezelesakupunktura-kezeles-hatpontokUgyanakkor igen fontos megjegyezni, hogy minden panasz, tünet, ill. kórkép esetében kötelező a beteg előzetesen elvégzett, alapos és részletes orvosi kivizsgálása a rendelkezésünkre álló korszerű orvosi diagnosztikai módszerekkel, és az orvosilag javasolt  – legyen az gyógyszeres, sebészeti vagy akár  pszichológiai/pszichiátriai – , igazoltan hatékony terápia megkezdése.

Az akupunktúra – más komplementer, kiegészítő gyógymódokhoz hasonlóan – , csakis abban az esetben javasolható, ha a jelenleg elérhető és kipróbált orvosi kezelési módok, technikák nem tudtak megfelelő javulást hozni a panaszokban és tünetekben, vagy a beteg valamilyen oknál fogva tudatosan nem szeretné az orvosa által javasolt gyógyszeres terápiát választani.

Leggyakrabban feltett kérdések az akupunktúrával kapcsolatban:

Fájdalmas-e a kezelés?

Általában az első kezelésen mindenki szorong egy kicsit, fél az esetleges – tűszúrás okozta – fájdalomtól. Mivel a kezelés során használt tűk igen speciális, kifejezetten erre a célra gyártott, nagyon vékony tűk, és a pontok elkerülik azokat az anatómiai területeket, amelyek ingerlése fájdalmat jelenthetne, már a második tű beszúrása során megnyugszik a beteg, miután tapasztalja, hogy fájdalmat nem, csupán egy kellemes bizsergést érez a testében, ami különleges érzéssel tölti el.

akupunktura-kezeles-tukHány tű behelyezése történik egy-egy alkalommal?

Ez általában változó, a beteg panaszaitól, azok összetettségétől, időbeni kialakulásától – pl. hogy akutan, vagy régen, krónikusan kialakult panaszról van szó -, ill. a javulás mértékétől is függ. A legtöbb esetben egy kezelés során egyidejűleg kb. 10 – 20 tűt használunk.

Mennyi ideig tart egy kezelés?

Ezt is az adott beteg, az adott panasz dönti el, általában 20 – 30 percig vannak bent a tűk, ennyi ideig tart egy kezelés.

Mennyi kezelésre van szükség?

Akut panaszok esetén már 3 – 4 kezelést követően is látványosan javulhatnak a tünetek, krónikus panaszok esetén a legtöbb esetben legalább 8 – 10 kezelésre szükség van. Egyes kórképekben a javulást követően időszakosan javasolt egy – egy emlékeztető kezelés elvégzése is, két-három havonta, panaszoktól függően.

akupunktura-kezeles-yinyangVan-e a kezelések során fertőzésveszély?

Mivel sterilizált tűkkel történnek a kezelések, ennek veszélye teljes mértékben kizárható.

Milyen testhelyzetben történik a kezelés?

Ez a panaszoktól függ. A legtöbb esetben a végtagokba mindenképpen helyezünk el tűket – így pl. kéz, csukló, könyök, térd, boka, lábfej környéke – , ill. a panaszoktól függően a fejen, a nyaki- és válltájon, a háton, ill. a mellkason és hason. Ilyen módon a legtöbb alkalommal hanyadt fekve vagy hason fekve, máskor ülve történik a kezelés.

Terhesek esetében használható-e az akupunktúra?

Igen, használható. Vannak olyan esetek, amikor pl. deréktáji vagy háti fájdalom esetén a terhesség miatt bizonyos fájdalomcsillapítók szedése nem javasolt. Ekkor az akupunktúra látványosan enyhítheti a fájdalmakat. Vannak egyébként olyan akupunktúrás pontok („tiltott pontok”), amelyeket terhesség alatt kerülünk, nem kezelünk.