Tenziós fejfájás

A tenziós fejfájás olyan fejfájás, amely nyomó, szorító jellegű fájdalmat okoz. Maga a tenzió is nyomást jelent, a név is innen származik. Ez a fájdalomtípus az elsődleges fejfájások közé tartozik, amelyeknél a probléma maga a fejfájás, nem pedig valamilyen egyéb betegség, amely azt okozza.

Tünetek: nyomó fájdalom, hosszan tartó, visszatérő, kétoldali fejfájás

A tenziós fejfájás a leggyakoribb elsődleges fejfájás, élete során szinte mindenki érintettje lehet. Előfordulását 80 százalék körülire becsülik.

A tenziós fejfájás hátterében nagy eséllyel húzódik meg a stressz, ugyanúgy, ahogyan az elégtelen folyadékfogyasztás és az alváshiány. Felelős lehet érte a nyaki izmok feszessége is, ennek hatására a fájdalom a tarkótájékon jelentkezik. Agyi szinten hátterében az idegrendszer fokozott fájdalomérzékenysége állhat. Tehát az, hogy az érintetteknek valami miatt megváltozik, alacsonyabb lesz a fájdalom-ingerküszöbe.

A tenziós fejfájást a tünetek alapján tudják beazonosítani. Ezeknek alapvetően négyféle kritériuma van, közülük pedig legalább kettőnek teljesülni kell ahhoz, hogy ki lehessen mondani: tenziós fejfájásról van szó. Az első, hogy maga a fejfájás legalább 30 percig tart, és akár egy héten keresztül is jelentkezik. A második, hogy lokalizációja kétoldali. A harmadik kritérium, hogy a fájdalom jellege nyomó vagy szorító, enyhe vagy közepesen erős. A negyedik, hogy a panaszokat a mindennapi fizikai aktivitás – így például a séta vagy a lépcsőzés – nem teszi kifejezettebbé, nem rontja.

Igen fontos klinikai jellemző, hogy a tenziós fejfájás mindkét oldalt jelentkezik, a tünetek közt hányás vagy hányinger egyáltalán nem jelentkezhet, a hang és fényérzékenység közül pedig maximum csak az egyik lehet jelen. Ha ez nincs így, akkor a fejfájás migrén is lehet.

A tenziós fejfájás diagnózisát a klinikai kép alapján állítja fel a neurológus a neurológiai rendelésen, típusos tünetek esetén képalkotó vizsgálatra általában nincs szükség.

A tenziós fejfájás bármilyen, recept nélkül kapható, nem szteroid fájdalomcsillapítóval, gyulladáscsökkentővel enyhíthető. Ennek ugyanakkor megvan az a veszélye, hogy a beteg a panaszt nem veszi komolyan, és folyamatosan gyógyszert szed. Ha viszont heti kettőnél több tablettát vesz be, szép lassan fájdalomcsillapító-függő, ill. megvonásos fejfájása alakulhat ki, ami már komoly probléma lehet, hiszen ez már egyfajta gyógyszer-függőséget, addikciót jelenthet.

Emiatt, ha a beteg a gyógyszerszedés mellett nem vált életmódot, a fejfájás pedig nem múlik el, és krónikus tenziós fejfájássá válik, már komolyabb kezelésre is szükség lehet. Ilyenkor nagyobb hangsúlyt kell fektetni a nyaki izmok feszességének enyhítésére, lazítására, ami főleg ülőmunkánál fontos. Ezt a típusú merevséget nyaki tornával lehet megelőzni: a nyakat óránként tornáztatni, nyújtani kell, hetente egyszer célszerű elmenni masszázsra.

A tenziós fejfájás megelőzését megfelelő életmóddal lehet segíteni. Azaz figyelni kell a kellő folyadékbevitelre, a megfelelő időben biztosított, megfelelő hosszúságú alvásra, a mindennapi stressz megfelelő kezelésére, a nyaki merevség elkerülésére, a megfelelő relaxáció megvalósítására a mindennapok szintjén.