Polyneuropathia

Polyneuropathia-ról akkor beszélünk, ha a környéki idegrendszerhez tartozó (tehát a gerincvelőből, illetve az agyból kilépő) idegrostok károsodnak. Ilyen esetekben több ideget érintő perifériás idegkárosodásról van szó, amelynek következtében nem lesz megfelelő az idegrendszer és az egyes testtájak közti kommunikáció. A polyneuropathia tünetei elsőként a végtagokban jelentkeznek, főképp zsibbadás, érzéskiesés, izomgyengeség és fájdalom formájában.

Legtöbbször olyan krónikus betegségek okoznak polyneuropathiát, amelyek az idegrendszert is károsítják. Ezek rendszerint anyagcserezavarok, közülük is főképp a cukorbetegség, ez okozza a polyneuropáthiák egyharmadát. Cukorbetegeknél a panasz 50-60 százalékos eséllyel alakul ki, előfordulása a korral általában emelkedik. Cukorbetegség esetében a polyneuropáthia oka részben, hogy maga az anyagcserezavar közvetlenül károsítja az idegeket, illetve károsítja az idegeket ellátó ereket is. Emiatt van, hogy az idegekhez nem jutnak el a működésükhöz szükséges tápanyagok, illetve az oxigén. A diabéteszes polyneuropathia egyik súlyos következménye az úgynevezett diabéteszes láb.

A polyneuropathia második leggyakoribb kiváltó oka a túlzott alkoholfogyasztás, amely miatt szintén több százezer embernél alakul ki ez a panasz. Kiválthatnak polyneuropathiát mérgek és toxinok is. Ezek lehetnek nehézfémek, szerves oldószerek, de szó lehet arzénmérgezésről vagy éppen ólommérgezésről is. Nagyon ritkán – és csak ha nagyon nagy dózisban szedik – egyes gyógyszerek is okozhatnak polyneuropathiát.

A további okok között gyulladásos betegségek szerepelnek, de vezethetnek polyneuropathiához az erek betegségei is. Lehet kiváltó ok a pajzsmirigy-alulműködés, de társulhat polyneuropathia daganatos megbetegedésekhez is. A krónikus megbetegedések közül az urémiát lehet kiemelni.

A polyneuropathianak léteznek örökletes formái is. Ilyenkor ugyancsak a környéki idegek érintettek, amelyek károsodása lappangva induló, egyre súlyosbodó panaszokat okoz. Károsodhatnak kizárólag az érzőidegek (ezek a betegségek nagyon ritkák), illetve csak a mozgatóidegek, de a probléma jelentkezhet mindkét típuson is. Néhány öröklődő polyneuropathia meglehetősen gyakori, ilyen például az, amely a Charcot-Marie-Tooth-betegséget, a Refsum-betegséget, a porfíriát és a Fabry-kórt okozza. Létezik úgynevezett nyomásos bénulásokra hajlamosító örökletes neuropátia is, amely enyhe nyomásra vagy minimális sérülésre kialakuló károsodás vagy működési zavar.

Okozhatnak polyneuropathiat hiányállapotok is. Ilyen lehet a pellagra, amely a niacin hiánya, de eredményezhet neuropátiát a B1- és a B12-vitamin hiánya is. Utóbbi krónikus gyomor-bélrendszeri betegségeknél fordulhat elő, de kialakulhat gyomorműtétek után is. Ilyenkor a háttérben a B12-vitamin felszívódási zavara áll, így ezt a hiányt szájon át szedett gyógyszerrel nem lehet kezelni.

A tünetek jellege a polyneuropathiat okozó betegségtől is függ: van, amely inkább érzészavart okoz, van olyan, amely főképp izomgyengeséget idéz elő, és olyan is, amely alapvetően keverten váltja ki az egyes tüneteket. A problémák jellemzően szimmetrikusan alakulnak ki.

A polyneuropathia legfőbb tünete a végtagokat érintő érzészavar, ami jelenthet zsibbadást és szúrást, bizsergést, égő érzést, de jelenthet érzéskiesést is. Ha utóbbiról van szó, akkor a végtag érzéketlen lesz, nem érzi sem a meleget, sem a hideget, sem a fájdalmat. Emellett a beteg kevésbé érzékeli az ízületek helyzetét. Kialakulhat fonákérzés is, ami azt jelenti, hogy az érintett olyasmit érez a végtagjaival, ami nincs is ott.

Az orvosok akkor gondolnak polyneuropathiara, ha a problémára jellemző panaszok szimmetrikusan, főképp a lábfejeken és a kezeken alakulnak ki. Erősíti a gyanút, ha a jellegzetes tünetek cukorbetegnél vagy alkoholproblémákkal küzdő betegnél alakulnak ki.

A diagnózis felállításának első lépése a fizikális vizsgálat, amelynek része a reflexvizsgálat, az érzésvizsgálat és az izomerő vizsgálata. Gyakori vizsgálómódszer az úgynevezett hangvillavizsgálat is, amellyel a betegek vibrációérzését ellenőrzik, és amellyel az érzészavar jól kimutatható. A következő lépés az elektromiográfiai (EMG) és az elektroneurográfiai (ENG) vizsgálat, amelyekkel az idegek vezetési sebességét tudják mérni, és amelyek segíthetnek tipizálni a neuropathiat, meghatározni súlyosságát.

Ha a betegnek nincs ismert, polyneuropathiat okozó betegsége, akkor feltétlenül szükség van laborvizsgálatokra is. Ennek során az orvosok nézik a teljes vérképet, a vércukorszintet, a B12-vitamin szintjét, a pajzsmirigy miatt a TSH szintjét, és a laboreredményekből következtetnek a veseműködésre is. Ha fölmerül mérgezés gyanúja, akkor külön vizsgálattal (toxikológiai vizsgálatokkal) próbálják igazolni meglétét.

A polyneuropathia első tünetei általában a lábon, annak is legtávolabbi pontján, a lábujjakon alakulnak ki, majd a károsodás onnan halad felfelé. Hasonló a helyzet a kézen is: jellemzően ott is az ujjvégeken figyelhetőek meg először a tünetek, onnan haladnak fölfelé, a váll irányába.

Ha cukorbetegség a kiváltó ok, akkor az elsődleges teendő annak kezelése, egyben a vércukorszint megfelelő szinten tartása. Ha a háttérben túlzott alkoholfogyasztás áll, akkor a teljes absztinencia a cél. Emellett fontos a B1-vitamin pótlása.

A polyneuropathiaval járó panaszokat csak tünetileg lehet kezelni, oki terápia nem létezik. A kezelés legfontosabb része a torna és a megfelelő testmozgás, az izmok folyamatos erősítése. Ha már fájdalmak is jelentkeznek, akkor speciális fájdalomcsillapító gyógyszerekre is szükség van. Ilyen esetekben a szokásos nem-szteroid fájdalomcsillapítók általában nem segítenek, alkalmazásuk fölösleges. A szaggató fájdalmakat szintén speciális gyógyszerekkel kell enyhíteni, ilyenek például egyes antiepilepsziás készítmények. Vannak olyan antidepresszánsok is, amelyek használhatóak a neuropátiás fájdalom csillapítására. Ezek úgy enyhítik a tüneteket, hogy áthangolják az agy fájdalomérző területét. Egészen súlyos esetekben kábító hatású fájdalomcsillapítók használata is indokolt lehet.

A már kialakult neuropathia nem igazán visszafordítható: az idegek ugyan regenerálódhatnak, de a polyneuropathia általában halad tovább: legfeljebb csak karban tartható, illetve előrehaladását lehet valamelyest lassítani.

A polyneuropathia kialakulását úgy lehet megelőzni, ha lehetőség szerint elejét veszik a kiváltó okok – például a cukorbetegség – kialakulásának, vagy ha már kialakult, akkor megfelelően kezelik. Ugyanez igaz a túlzott alkoholfogyasztásra, amelyet szintén kerülni kell.