Cluster fejfájás

A cluster fejfájás a fejfájások egyik legfájdalmasabb és legjellegzetesebb formája. A betegségre tipikusan a ciklikusan, úgynevezett clusterekben („fürtökben”) jelentkező fájdalom jellemző. Előfordulása gyakoribb férfiaknál, főleg 20-40 éves kor között. A gyakori fejfájásos rohamok (cluster periódus), néha heteken-hónapokon keresztül kínozhatják a beteget, majd ezt felválthatja egy teljesen fájdalommentes periódus.

A cluster fejfájás előzetes bevezető tünetek nélkül nagyon gyorsan kezdődik, már pár percen belül kialakul a fájdalom. Jellegzetes, hogy a fejfájás a fej valamelyik oldalán alakul ki, és a roham alatt, sőt egy egész életen át ezen az oldalon marad. Néha azonban a fájdalom válthat a másik oldalra, a következő rohamperiódus során. A betegek a fájdalmat éles, átható, égő fájdalomként jellemzik, olyan mintha egy forró pálcát szúrnának a szembe, vagy a szem kinyomódna a szemgödörből. A cluster fejfájás mindig aktiválja a vegetatív idegrendszert is. A vegetatív idegrendszer szabályozza az automatikus, életfontosságú tevékenységeket, többek között a vérnyomást, a szívfrekvenciát, az izzadást, és a testhőmérsékletet. A cluster fejfájás leggyakrabban a fájdalmas oldalon könnyezést, szempirosságot idézhet elő. További panaszok az alábbiak lehetnek: orrdugulás a fájdalmas oldalon, az arc kipirulása az érintett oldalon, izzadt, sápadt bőr, a fájdalmas arcfél duzzanata beszűkült pupilla, csüngő szemhéj. Bizonyos migrénre is jellemző tünetek – így például émelygés, fény- és hangérzékenység – is megjelenhetnek cluster fejfájás esetén.

A cluster fejfájás esetén, jellegzetes a fájdalom típusa és a rohamok formája. A diagnózis, gyakran a beteg által adott fájdalomrohamok leírásán alapul, így a fájdalom helye, súlyossága, és a társuló tünetek alapján lehetséges felállítani a kórképet. A fejfájásos rohamok gyakorisága és időtartama, szintén fontos tényezők. A diagnózis felállításakor általában neurológiai szempontból is megvizsgálja a beteget az orvosa. Néha a rohamok között is szűkebb a pupilla és csüng a szemhéj. A fejfájás más gyakori okának, az agyi aneurizmának és az agydaganatnak a kizárására képalkotó vizsgálat (CT- vagy MRI-vizsgálat) végzése válhat szükségessé.

A cluster fejfájás nem gyógyítható, ezért a kezelés célja a fájdalom enyhítése, és a fejfájásos időszak rövidítése lehet. A fájdalomkezelés során cél a cluster fejfájás kialakulása után az azonnali fájdalomkezelés. Ez elsősorban injekció adásával, vagy a gyógyszer inhalálásával valósítható meg. A hagyományos vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók hatása, gyakran már a fájdalom megszűnése után alakul csak ki.

Az alábbi kezelések állnak rendelkezésre:

Oxigén. 100 százalékos oxigén belélegzése, már 15 percen belül is drámai javulást eredményez a legtöbb beteg esetén. Néha az oxigén azonban, csak késlelteti a fájdalom megjelenését.

Sumatriptan. A migrén kezelésében használt bőr alá (subcutan) adható sumatriptan, szintén hatásos lehet. Van, akinek az orrspray forma is megfelelő, ez azonban általában kevésbé hatásos, mint a vénás forma. A gyógyszer magasvérnyomás-betegség, és koszorúsér-betegség fennállása esetén ellenjavallt.

Műtét. Ha a cluster fejfájás gyógyszeresen nem befolyásolható, vagy a beteg valamilyen okból kifolyólag nem tudja a gyógyszereket szedni, felmerülhet műtéti kezelés is. Ennek azonban feltétele, hogy a fejfájás mindig azonos fejfélre lokalizálódjon, mert a műtét csak egyszer végezhető el. Ha a fejfájás mindkét oldalon szokott jelentkezni, előfordulhat, hogy a műtét sikertelen lesz.